Efter nogle års forskning med en trailer med solceller på taget er logistikkoncernen Dachser nu gået ind i en ny fase med forsøget – nu ved at gå i samarbejde med det tyske forskningsinstitut Fraunhofer ISE.
Testen kommer fortsat til at foregår omkring Dachsers logistikcenter i Ulm. Det er Dachsers division for Network Management & Organization, der er tovholder i forsøgene, og som har gjort de første erfaringer på egen hånd gennem et par år. Teamet har fået værdifuld viden fra forsøgene, som de har brugt til at justere systemet.
Resultat over et år
Samarbejdet mellem Dachser og Fraunhofer ISE begyndte så småt i april 2016, og målet er at finde ud af, hvor meget energi-solcellemodulerne isoleret set kan generere på et år.
Til det formål har samarbejdspartnerne indledt projektet med en anhænger til frostfølsomme varer, som er blevet udstyret med en akkumulator, solcellemoduler, varme i lastrummet, temperaturfølere og en funktion til styring af systemet.
Indhente data om vinteren
“Planen er at indsamle pålidelige data hen over vinteren,” siger Maxie Beutler, som sammen med Nicole Sommerlatte er ansvarlig for forsøgene.
De indledende målinger har været lovende.
“Afhængigt af, hvor meget sol de får, kan panelerne generere op til 1.700 watt. Med energien fra solcellemodulerne og akkumulatoren holdes temperaturen i lastrummet stabilt ved over to grader celsius.”
Solenergi under kørslen
Forskningsresultaterne vil vise, hvor stort potentiale, der egentlig er for at generere solenergi, mens lastbilen kører.
“Det er naturligvis udelukkende spekulationer, men hvis vi kan bruge solenergi på et senere udviklingstrin, eksempelvis i køleenheder, industritrucks eller hybridteknologier, vil det bidrage markant til at skabe større bæredygtighed,” siger Maxie Beutler.
Transport og energi
Matthieu Ebert, som leder projektet hos Fraunhofer ISE, mener, at man ved at generere, akkumulere og anvende solenergi, mens man er på farten, kan kombinere transport og energiproduktion.
“Det er altid en udfordring at forsøge at kombinere teknologierne fra to brancher, men i forbindelse med dette projekt samarbejder vi konstruktivt om at skabe innovative løsninger,” siger Matthieu Ebert.