(MEGÈVE)

Den klarer de stejle skråninger på elendige vandfylde grusveje i de franske alper med bravour – VW Amarok med firehjulstræk og spærredifferentiale bagest. Man kan vælge imellem permanent firehjulstræk eller et system, hvor firehjulstrækket slås til med en knap.

Et par gange savnede vi et reduktionsgear i den testbil, vi kørte i – men det kan bestilles ekstra. Så klares stigninger på 45 pct. – med læs.

Hill-Descend ned ad bakke
Et ”Hill-descend” system, der hjælper med nedturen, er standard, og man kan nu som chauffør gribe ind og accelerere eller  bremse – mens Hill Descend er aktiveret.

Modellen med 180 hk og automatgear har et meget kort første trin, så den hurtigt skifter op, når det muligt i terrænet – så den vil være mest behagelig at køre i det uvejsomme terræn, vi kørte igennem. Nu kørte vi med 6-trins gearkasse og 140 hk motor – og her måtte vi ty til første gear på de stejle bakker.

Canyon – en pakke
Bagefter kørte vi topmodellen med automatgear og 180 hk – og her var der væsentlig mere effekt.

Bilen er den nyeste udgave af Amarok med tilnavnet Canyon – et rent udstyrsstykke. Ellers faktisk en pakke, hvor en del kan tilkøbes hos forhandleren bagefter, bl.a. de 17 tommer Roca alufælge med 17 tommer 245/70 terrændæk.

Det får man i pakken
Canyon er en luksus-Amarok, der bygget på næsthøjeste Trend udstyr. Tilføjet er så læderindtræk (Nappa/Vienna). Læderrat, gearknob og gearkasse-manchet i læder (lille læderpakke), sædevarme samt opvarmede sprinklerdyser (vinterpakke).

Dertil kommer skærmforøgere, stænklapper for og bag, “Canyon” Styling bar  og “Canyon” Sidebar plus de nævnte fælge.

Hele pakken koster 41.798 kroner eksklusive moms. En lysbro med fire projektører på taget koster 12.298 kr. plus moms. Bilen kan bestilles nu, og kan leveres midt i juli måned.

Til Trend-udstyr
Pakken kan bestilles i forbindelse med motorer på 140 hk og 320 Nm, en på 180 hk og 400 Nm samt en 180 hk udgave med 180 hk og 420 Nm. De to første har seks trins gearkasse – sidstnævnte har 8-trins automatgear.

Til Amarok kommer så også 2-zone klimaanlæg, p-sensor, speedpilot, MP3 afspiller, ASR antispin, ABS bremser og esc (ESP) stabilitetssystem. Dertil sideairbags.

95 stk. Amarok i 2012
Amarok kom så og sejrede. Fra ingenting ved lanceringen i 2009 til et salg på 84.200 køretøjer i 2012. I Danmark blev der i fjor solgt 95 Amarok, som var nok til en andenplads – efter Toyota Hilux med 185 solgte biler. Opløbet i år er en anelse tættere med p.t. 39 Amarok og 68 Hilux.

Tilbage i 2005 besluttede man hos VW, at man ville bygge en pick-up – men produktionsstart i Argentina. Sydamerika er et godt pick-up marked – så her blev den holdt over dåben i 2009 – og så blev bilerne til Europa eksporteret. Efterspørgslen i Europa var dog så stor, at man også begyndte produktion ”hjemme” i Tyskland – i Hannover – i sommeren 2012.

Amarok betyder ulv på Inuit
Bilen er designet af VW’s designchef Walter de Silva – og de første spionfotos kom frem i 2008. Bilen fik fire stjerner hos EuroNCAP i 2010 – og fem stjerner i en herhjemme ret ukendt australsk crashtest året efter.
Canyon modellen er seneste skud på stammen. Den havde premiere på Genève udstillingen i marts i år som trækplaster på VW standen. I en sprælsk orange lakering, som også kan fås i dag
Navnet Amarok betyder ulv på eskimo-sproget Inuit, men det betyder også ”han elsker sten” i et romansk sprog, men også i spansk ses betydningen.

Fakta VW Amarok Canyon Doublecab:

Motor: 4 cyl. Bi-turbo-diesel.
Ydelse: 180 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 400 Nm v. 1.500-2.250  omdr.
Gearkasse; 8 trins automatik.
Firehjulstræk: Permanent.
Topfart: 174 km/l.
Acc. 0-100 km/t: 11,3 sek.
Økonomi: 12,8 km/l
CO2: 206 gram
Ladflade: 1.555 x 1.620 mm.
Hjulkasser: 1.222 mm.
Nyttelast: 889 kg (fabrikstal).
Trailervægt: 3,2 tons (fabrikstal).
Til/frakørselsvinkler: 28/23,6 grader.
Vadedybde: 500 mm.
Vendediameter: 12,95 m.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk