Peugeot har fået succes med at tilbyde deres varebiler med ”Premium” pakke – og samtidig er kunderne ved at lære den mellemste Expert-udgave at kende.
Salget af de nye trillinger fra Peugeot, Citroën og Toyota – Expert, Jumpy og Proace – går nemlig over alt forventning. De mellemstore kassevogne er blevet godt modtaget af både flådekunder og håndværksmestre.
De tre varebiler har øget deres salg sammenlagt med 924 enheder i 2017 – hvor Toyota nåede 1.025 enheder mens Peugeot nåede 857- og Citroën 621 enheder.
Premium tager fat
Toyotas forhandlere har traditionelt været stærke på varebil-siden siden Hiace modellen. Ikke mindst på eftermarkedet med et år længere garanti.
Men Peugeot har med sine Premium modeller fået godt fat i markedet. I januar i år er Proace faldet lidt tilbage, mens de to franske mærker har fortsat det stigende salg.
PSA og Toyota har haft en stor fordel ved at gå sammen – kunderne er blevet glade for de nye varebiler, men bil- og varebilsproduktion handler jo mere og mere om samarbejde mellem bilfabrikker. Det er vigtigt for at totaløkonomien kan hænge sammen.
Køb ekstra hældning
Vi har prøvet den længste L3 model – men selv om testbilen var topmodellen med Premium udstyr, var der ikke ofret en adskillelse med ekstra hældning (otte grader). Lyder ikke af meget, men det giver langt bedre komfort.
I forhold til den tidligere Expert er der blevet længere op til førersædet i den nye bil.
Man skal vænne sig til, at instrumentsektionen er vel voldsom at sidde bag, men det er en tilvænningssag. Førersædet byder udover den manglende hældning på god støtte. Sidespejlene kunne godt have været lidt større, så man lettere så andre trafikanter.
Masser af udstyr
Men generelt er udstyret godt – især skal nævnes Moduwork, som er en kombination mellem det fleksible passagersæde, der kan vippes op, og den særlige lem mellem kabine og varerum, der giver mulighed for at transportere 0,5 meter længere genstande.
Samlet giver det over fire meters varerumslængde. For varerummets vedkommende rummer det 6,1 kubikmeter– det vil sige med plads til fire europaller.
Dertil kommer en drejbar skriveplade på bagsiden af midter-armlænet. Roses skal tillige bilens fartpilot og det letgående gearskift.
Man mangler dog handskerumslås, men rummet er stort. Der er også god aflæggeplads over forruden. Varerummet var i testbilen ikke beklædt – og det bør det være for at undgå skader. Men der er otte fastgørelseskroge.
Sjette gear et overgear
Samlekvaliteten er god – det hører man, bare man lukker dørene. Og så er der kommet stop/start funktion for at forbedre økonomien.
Bilens sjette gear er nærmest et overgear, da der ikke er trækkraft før ved 1.350 omdrejninger eller 70 km/t. I fjerde og femte er der trækkraft fra samme omdrejningstal fra henholdsvis 45- og 55 km/t.
Der er to 12 volts stik, højdejusterbart førersæde, 2-zone klimaanlæg, el-sidespejle med varme, handskerum med lys og kølefunktion, højdejusterbart førersæde og radio med Bluetoooth.
Touchscreen uden navigation
Desuden havde bilen trailer-assist system, syv tommer touchscreen (uden navigation som standardudstyr) og sammenklappelige sidespejle med BLIS-funktion (med advarsel for skjulte trafikanter i den døde vinkel).
Dertil lys- og regnsensor, Hill Assist (bakkehjælp), fartpilot med fartbegrænser og esc stabilitetssystem – samt bakkamera og fartpilot. Motoren er virkelig lydløs – og der er masser af trækkraft til rådighed. Bag rattet er der god plads til benene.
Bilen har sammen med sine to artsfæller opnået fem stjerner i den uvildige EuroNCAP crashtest.
Faktaboks Peugeot Expert L3 Premium 120 hk:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.997 ccm
Ydelse: 120 hk.v. 3.750 omdr.
Moment: 340 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 165 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 13,3 sek.
Gennemsnitsforbrug: 18,9 km/l.
CO2 udledning pr. km: 139 gram.
Varerum: 6,6 kubikmeter.
Læssehøjde: 613 mm.
Varerum: 2.860 x 1.630 x 1.400 mm.
Bredde ved hjulkasser: 1.258 mm.
Åbning ved bagdøre: 1.282 x 1.220 mm.
Åbning sidedør: 935 x 1.241 mm.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.861/3.100 kg.
Trailervægt: 2.500 kg.
Lasteevne: 1.359 kg.
Nyttelast: 1.239 kg.
Garanti fabrik: 2 år.
Pris testbil ekskl. moms: Fra 184.990 kr.