Den nye Volkswagen Caddy Cargo er så småt kommet ud på det danske marked efter Corona forsinkelse og nu forsinkelse på grund af manglen på elektriske komponenter – også kaldet halvledere eller bare chips.

Lige nu er der mange måneders ventetid på den nye kompakte varebil, der nu er kommet i femte generation – men mange venter gerne på den populære varebil, der i første generation så dagens lys i 2003.

Vi har tidligere kort prøvet Caddy 5 med den kraftige 122 hk maskine – både med og uden læs. Og vi har også prøvet den med 7-trins DSG automatgearkasse, som virkelig klæder den kraftige udgave af bilen.

Test af bestseller

Senest har vi dog lånt den absolutte bestseller af bilen hos Volkswagen Erhvervscenter i Gladsaxe – med 102 hk, som især bruges af flådekunder.

Bilen havde 6-trins manuel gearkasse – automatgear fås kun til 122 hk udgaven – med et sjette gear, der alene er overgear med ren trækkraft fra 1.400 omdrejninger – eller 85 km/t.

I byzone må man vælge fjerde gear, hvor der er trækkraft fra 1.300 omdrejninger eller fra ca. 48 km/t. I femte gear trækker maskinen også fra 1.300 omdrejninger eller 60 km/t.

Fin siddestilling

Ved kraftig acceleration er den 102 hestes motor ikke helt lydefri – som bl.a. den 122 hk udgave, men 102 hk er nok til at give en ganske kvik acceleration. Gearskiftet er letgående.

Man kunne måske ønske lidt mere rygstøtte i sædet – men man sidder lige for rattet og har en god fodplade i gulvet. Det giver en fin siddestilling bag (plast)-rattet, som er multijusterbart. Der er desuden varme i forsæderne, der indstilles trinløst – også i højden.

Testbilen var en basisudgave – men Caddy kan bestilles fuldt degitaliseret og opkoblet – og fås med digital instrumentering – som vi har prøvet i en tysk indregistreret udgave i fjor. I basisudgave er der tale om en naturlig videreudvikling af forgængeren.

Ny fra inderst til yderst

Den nye Caddy er ny fra inderst til yderst. Teknisk deler den platform med personbilen Golf (kaldet MQB), som bl.a. har givet den bedre køreegenskaber, bedre materiale- og samlekvalitet – med lavere støjniveau til følje.

Dertil mere letgående styretøj med mindre styreudslag – samt mere præcis styring.

Platformen sikrer syv cm. øget akselafstand, der er med til at give både bedre vejgreb og bedre plads.

Ny affjedring

I stedet for bladfjedre bag har bilen via den nye platform fået stiv bagaksel, langsgående svingarme, fjedre og Panhardstang. Det har på samme tid givet bedre pladsudnyttelse i varerummet.

En standard Caddy Cargo har et varerum på 3,1 kubikmeter. LED belysning i varerummet er standard, og der er seks fastgørelses-kroge.

Der er plads til to europaller – og sidedørene er blevet bredere, så en europalle kan stilles ind her – på tværs – altså for neden. For oven går adskillelsen fra kabinen et godt stykke ind. Ellers er adskillelsen rykket lidt bagud, så sædet kan fældes længere tilbage.

Letter adgangen

Men det betyder, at en fyldt palle ikke kan komme ind ad sidedøren. Det er dog for komfortens skyld – og den er bedre end i forgængeren.

Der er et trinbræt ved skydedøren i siden – og det letter adgangen til varerummet. Vi skal også nævne handskerumslås og god aflæggeplads – bl.a. over instrumentbrættet

Vi skal også nævne 12 volt stik i varerummet, i som i testbilen i øvrigt ikke var beklædt. Vi målte læssehøjden til 59 cm. Bilen har en nyttelast på 674 kg., og trailervægten opgives til 1.500 kg. Også i kabinen er der 12-volts stik.

Bedre plads

Bilen er både bredere (seks cm) og længere (ni cm) – men fem cm lavere. Samlet har det også givet bedre plads i kabinen.

Til gengæld er passagersædet fast – så her sidder man temmelig lodret. Men ryglæn kan indstilles trinløst med rulle ligesom der er indstilling af lændestøtten.

Der er varme i førersæde og passagersæde. Bilen har også nye usb C-stik, som kræver en adaptor til ældre mobiltelefoner.

Mere økonomisk

Dieselmotorerne er i princippet genbrug – men er videreudviklet specifikt til den nye Caddy.

De har SCR katalysator og efterbehandling med dobbelt AdBlue indsprøjtning – et såkaldt twin-dosing system, som gør motorerne 10-15 pct. mere økonomiske – samt mere miljørigtige, fordi det reducerer NOx emissionerne.

19 assistent-systemer

Sikkerheden er også forbedret – med automatisk nødbremse – og som noget nyt fås bilen nu ekstra med Travel Assist, der er en kombination af adaptiv fartpilot og linjevogter.

Merprisen er kun få tusinde kroner – og det bør man ofre. Fartpilot- og begrænser er dog standard.
Samlet er der mulighed for 19 assistentsystemer – bl.a. den nævnte adaptive fartpilot og automatisk nødbremse.

Trailerassist letter manøvrering

Kører man med trailer, bør man også investere i det nye Trailer Assist system, som øger sikkerheden og letter kørslen – samt assisterer ved manøvrering med trailer.

Vil man have trailerassist koster det godt 13.000 kroner inklusive træk og bakkamera – men udstyret kan vælges hver for sig.

Basisudgave

Vores testbil fra Gladsaxe var en basisudgave uden større touchscreen – men man kan få op til 10 tommer skærm.

Ekstraudstyr er Apple Car Play – og man skal også betale ekstra for handskerumsklap, bakkamera og p-sensorer. Det gælder også for et multifunktions-læderrat og klimaanlæg. Som Golf har den fået elektronisk betjening af lyset i et panel til venstre for rattet.

Først i 2024 kan vi forvente at se en plug-in hybrid version. Derimod kommer der ingen el-udgave af bilen – så må man vælge den kommende ID.Buzz Cargo, der er klar indenfor for et par år.

Fakta VW Caddy Cargo 102 hk:
Motor: 4 cyl. TDI – turbodiesel.
Slagvolumen: 1.968 ccm.
Ydelse: 102 hk. v. 1.375-2.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 2.250-4.500 omdr.
Topfart: 185 km/t.
Forbrug: 20,4 km/l.
CO2 udslip: 127 g/km.
Gear: 6 trins manuelt.
Trækkraft: Fra 1.300 omdr. i 5. gear: 60 km/t.
Trækkraft: Fra 1.400 omdr. i 6. gear: 85 km/t.
Totalvægt: 2.200 kg.
Køreklar vægt: 1.570 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Nyttelast: 676 kg.
Vendediameter: 11,4 m.
Dæk: Bridgestone Wethercontrol – 205/60 R16.
Målt læssehøjde: 586 mm.
Varerum: 1.797 x 1.614 x 1.272 mm.
Bagdørsmål: 1.234 x 1.122 mm.
Skydedørsmål: 703 x1.096 mm
Akselafstand: 2.755 mm.
Varerum: 3,1 kubikmeter.
Pris testbil: 158.929 kr. plus moms.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk