Varebiler har stadig ringere sikkerhed end personbiler, og så rammer de medtrafikanter hårdere, viser ny stor Euro NCAP-test af 18 varebiler.

Mens nødbremse, adaptiv fartpilot, fartbegrænser og airbag de senere år har forbedret sikkerheden i personbiler markant, må man ofte se langt efter samme udstyr, når man sidder bag rattet i en varebil.

Kassevogne har generelt et ringere niveau af sikkerheds- og assistentsystemer, og flere mangler ligefrem basalt sikkerhedsudstyr som nødbremse.

Fokus på assistentsystemer

Det europæiske sikkerhedssamarbejde har sideløbende med testene af personbiler de senere år testet sikkerheden i varebiler – ofte med dybe panderynker til følge.

Hvor testen tidligere har set bilernes kollisionssikkerhed efter, er der denne gang fokus på assistent- og sikkerhedssystemerne – og selvom der er små forbedringer at spore, er sikkerheden langt fra niveauet i personbiler.

Euro NCAP giver ikke varebilerne stjerner, men har i stedet udarbejdet en firetrinskala (Platin, Guld, Sølv og Bronze) – alt efter hvor godt varebilerne klarer sig.

Ingen klarer platin-krav

Af de 18 biler klarer ingen sig til Platin, mens kun to klarer sig til bedømmelsen Guld. Til gengæld falder kun én bil igennem og kan derfor ikke anbefales.

Varebiler er for mange en arbejdsplads, og derfor er det vigtigt, at sikkerheden er så god som muligt. Både for fører, passager og medtrafikanter.

”Derfor er det ikke godt nok, at det ikke går hurtigere med at forbedre varebilernes sikkerhed. Især når det gælder assistentsystemer som automatisk nødbremse eller selehuskere, der relativt nemt vil kunne gøres til standardudstyr i bilerne,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Strammer kravene

Euro NCAP vil de kommende år skrue op for testkravene til varebiler. Blandt andet skal de fra 2026 have de samme velfungerende sikkerhedssystemer som personbiler for at opnå topkarakter.

Men også ved at stille krav til bilernes kollisionssikkerhed er der noget at hente for både varebilerne og for hårde og bløde medtrafikanter.

Varebiler er ikke indblandet i flere trafikulykker end personbiler. Men når ulykker sker, er risikoen for alvorlige skader på medtrafikanter større, er meldingen fra EuroNCAP.

En enorm forskel

Det skyldes dels varebilernes størrelse, dels deres ofte høje samlede vægt på op til 3,5 tons, og derfor rammer de hårdt.

”Det kan man mindske ved at forbedre bilernes konstruktion, men den største gevinst vil man opnå ved at udstyre bilerne med assistentsystemer, der enten helt kan afværge, at en ulykke sker eller mindske de kræfter, der udløses. Det vil gøre en enorm forskel,” siger Søren W. Rasmussen.

Testens firetrinsskala:
• Platin (80 pct)
• Guld (60 pct)
• Sølv (40 pct)
• Bronze (20 pct)
Biler, der opnår et resultat under 20 pct, kan ikke anbefales.

Testens varebiler:

Platin
• Ingen

Guld
• Fiat Ducato – Guld (63 pct)
• Ford Transit – Guld (60 pct)

Sølv
• Mercedes-Benz Sprinter – Sølv (52 pct)
• Mercedes-Benz Vito – Sølv (48 pct)
• Nissan Primastar – Sølv (40 pct)
• Renault Trafic – Sølv (40 pct)
• VW Crafter – Sølv (40 pct)
• VW Transporter – Sølv (43 pct)

Bronze
• Citroën Jumper (Relay) – Bronze (20 pct)
• Citroën Jumpy (Dispatch) – Bronze (24 pct)
• Opel Movano – Bronze (22 pct)
• Opel Vivaro – Bronze (30 pct)
• Peugeot Expert – Bronze (31 pct)
• Renault Master – Bronze (25 pct)
• Peugeot Boxer – Bronze (22 pct)
• Toyota Proace – Bronze (23 pct)

(Iveco Daily ligger også i bronze-gruppen.)

Ikke anbefalet
• Nissan Interstar – Kan ikke anbefales (18 pct)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk