Volvo Cars åbner i dag et nyt produktionsanlæg på Torslanda, Göteborg. Med det nye anlæg, der spreder sig over 24.000 kvadratmeter, øger svenskerne produktionskapaciteten fra cirka 200.000 til cirka 300.000 biler om året og bevæger sig et vigtigt skridt nærmere det langsigtede mål, som er at sælge 800.000 biler årligt.

Den nye karrosserifabrik skal producere den helt nye XC90 SUV, som bliver introduceret senere i år og kommer ud til forhandlerne i første kvartal 2015.

Som andre XC modeller vil den også kunne fås som gulpladebil. Volvo har de senere år mærket en stigning i salget af gulpladebiler.

Samtidig med 50 års jubilæet
XC90 bliver den første Volvo, der skal bygges på virksomhedens nye skalerbare produktarkitektur (SPA), et fleksibelt system, der bl.a. muliggør produktion af flere modeller, forbedret design samt giver økonomiske og sikkerhedsmæssige fordele.

Indvielsen finder sted samme dag, som Volvo fejrer den eksisterende Torslanda-fabriks 50 års jubilæum – og er et led i en plan for forandringer, som Volvo gennemfører løbende, og som i alt kommer til at koste i omegnen af 60 milliarder danske kroner. Heraf er halvdelen gået til at udvikle den nye bilarkitektur og udvikling af Volvo’s nye Drive-E motorprogram.

”Med investeringen i en ny karrosserifabrik øget vi produktionskapaciteten på Torslanda fra de cirka 200.000 biler pr. år, vi kan klare i dag, til cirka 300.000 biler. Denne investering viser med al tydelighed, at Volvo tror på Sverige som produktionssted, og understreger også, hvor vigtigt det er, at produktion, forskning og udvikling er placeret tæt på hinanden,” siger Lars Wrebo, Senior Vice President, Purchasing & Manufacturing.

Investering i Göteborg
Håkan Samuelsson, President og CEO, har sagt, at den nye fabrik er en vigtig investering i Volvo Cars’ fremtid såvel som fremtiden for byen Göteborg, hvor Volvo har haft sit hjemsted de seneste 87 år.

 ”Det er passende, at vi i dag fejrer 50 års bilproduktion på Torslanda og samtidig sætter streg under vores forpligtelse som global bilproducent ved at udvide produktionskapaciteten i Göteborg. Det vi fastslår i dag er, at Torslanda både er vores hovedkontor og vores hjem, siger Håkan Samuelsson”.

 Den nye fabrik er en af de mest moderne i verden, ikke bare i kraft af den teknologi, der anvendes, men også på grund af arbejdsprocesserne. På den teknologiske front kommer fabrikken til at gøre brug af cirka 300 robotter, men samtidig er graden af automatisering på samlebåndet mindsket, og i stedet har man lagt større vægt på den måde, medarbejdere og robotter samarbejder på. Færre robotter nedbringer investeringsomkostningerne og betyder, at pladsen udnyttes bedre.

Bygger biler i små team
Samarbejdet mellem medarbejdere og robotter kommer til at ske i mindre team på mellem fem og otte personer i stedet for cirka 15 i resten af Torslanda. Alle medlemmer af de forskellige team arbejder tæt sammen og skal kunne foretage fejlfinding, udbedring og vedligeholdelse.

Det har givet en mere fleksibel produktionsproces, som også betyder fald i den tid, hvor samlebåndet står stille, og dermed bliver det muligt at forbedre effektiviteten og øge produktionstallene. Den nye fabrik regner med at beskæftige omkring 80 nye, faguddannede medarbejdere.

Volvo Cars er kinesisk ejet
Volvo er svensk af oprindelse – med den første bil kaldet Volvo Jacob præsenteret i 1927 og den første lastbil året efter, men efter i en årrække fra 1999 at have været ejet af Ford Motor Co. i USA, er Volvo Car Corporation (tidligere Volvo Personvagner) siden midten af 2010 ejet af den kinesiske bilkoncern Geely.

Volvo personbiler har ikke længere forbindelse med Volvo AB, moderselskabet til bl.a. Volvo Trucks, der i dag er en af verdens største producent af lastbiler. Volvo AB producerer også bådmotorer og entreprenørmaskiner.

Undtagelsen er dog naboskabet på Torslanda og visse former for samarbejde – bl.a. indenfor test og sikkerhed.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk