VW har netop besluttet at sætte deres elektriske I.D. BUZZ prototype i produktion – både som minibus og som varebilen I.D. BUZZ Cargo.

”Den ideelle varebil for varetransporter i bycentre.”

Sådan omtaler chef for VW erhvervskøretøjer, Dr. Eckhard Scholz, den kommende VW I.D. BUZZ Cargo, som ventes lanceret i Europa, Kina og i USA i 2022 sammen med minibusudgaven I.D. BUZZ.

Legendarisk

Offentliggørelsen fandt sted forud for eventet Concours d’Elegance på Pebble Beach i Californien – et show for både historiske biler og prototyper.

Bilerne, der også vil kunne opereres selvkørende, sammenligner han med den første VW Transporter fra 1950 – med den hollandske VW importør Ben Pon som idémand. Bilen genopstår nu i eludgave.

Det er mange år siden, at The VW Mictrobus har været markedsført i USA.

Prototype i Detroit

Prototypen I. D. BUZZ havde præmiere på bilmessen i Detroit først på året – og var også udstillet på bilmessen i Genève i marts i år. Interessen fra publikum var enorm – og det har været medvirkende til beslutningen om at sætte el-bilerne i serieproduktion.

Batterierne ligger i bilens bund, så der går ikke plads tabt for hverken godstransporten eller passagertransporten. Samtidig sikrer en lang akselafstand også god plads inden døre og bedre køreegenskaber – samt et lille udhæng for og bag.

Så selv om I.D. BUZZ ser meget kompakt ud – så er den uhyre rummelig og meget komfortabel. Bilen måler 4.942 x 1.976 x 1.963 mm – og bygges på VW’s ”all electric arkitecture.”

Design-elementer bevares

Den færdige bil vil ikke se præcis ud som I.D. BUZZ, men mange denne designelementer vil gå igen i den færdige bil, som også vil indeholde inter-aktiv connectivity.

Det er en del af VW strategiplan 2025 at udvide antallet af elektriske køretøjer – og til den tid vil der være 30 forskellige elbiler fra koncernen.

Allerede nu har VW løftet sløret for eludgaver af søstermodellerne VW Crafter og MAN TGE.

Kravet om zero-emission distribution er stigende fra byer over hele verden. Selv bilbyer som München og Stuttgart ser gerne, at dieselbiler forsvinder – og med rækkevidde på 4-500 km på de nyeste elbiler er der nok strøm til flere dages bykørsel.