63 pct. af aktierne i Scania har VW allerede bemægtiget sig – men man vil op på 90 pct. For så kan man tvinge de 10 resterende procent af aktionærerne til at sælge.

Formålet er, at man vil samle de tre bomærker MAN, Scania og VW Nutzfahrzeuge (erhvervsbiler) undere én hat. Det kræver, at Scania tages af Børsen i Stockholm – som det er sket for MAN i München.

I nogle år har man benyttet ejerskaberne til at købe fælles ind af komponenter – men det er ikke nok. Der skal formentlig ske en større synergi – så som fælles motorudvikling, fælles førerhusdele og fælles markedsføring i stil med, hvad der sker med Volvo Trucks og Renault Trucks. Det skal være billigere at købe en lastbil – men man vil dog ikke røre de tre bilnavne, som hver for sig har en meget stærk branding, understreger VW.

Svensk bekymring trods overpris
Men i Sverige er der stor bekymring, selv om VW har lovet en overpris på 6,7 mia. Euro – eller 22,26 Euro pr. aktie (200 svenske kroner). Det er mere end 52,50 kroner over sidste fredags lukkepris. I Tyskland mener mange finansfolk, at det er alt for mange penge, at VW’s bestyrelsesformand Ferdinand Piërch vil betale.

Det handler også om svensk nationalfølelse. Man ser i Sverige, at de store navne langsomt forsvinder – som Volvo Car Corporation – og Saab Automobile, der i dag ejes af virksomheder i Kina.

Uden Scania ville (af de store) kun Volvo AB være tilbage i i denne transportsektor– som dog også er blandt de største virksomheder af sin art i Verden med bl.a. lastbiler, bådmotorer og entreprenørmaskiner.

Södertäljes store arbejdsgiver
I Scanias hjemby Södertälje er 10 pct. af de 87.000 indbyggerne beskæftiget hos Scania- og flytter fabrikken til Tyskland, ser det ikke godt ud for beskæftigelsen i området.

Nu har man på et bestyrelsesmøde hos Scania (uden VW bestyrelsesmedlemmer) så nedsat et udvalg, der skal granske tyskernes tilbud. Mange mener, at Scania ikke kan stå alene – og der nu er mulighed for at få sine aktier godt betalt,  mens andre mener, at Sverige og Södertälje ikke kan undvære Scania. VW har ganske vist lovet ikke at røre produktionen i Sverige, men det tror ikke alle på.

At VW har så mange penge til at købe ind for, skyldes faktisk ikke mindst de gode salgstal i koncernens sportsvognsmærke – ikoniske Porsche. Men VW chef Martin Winterkorn har dog understreget, at man har nået mere end målet for 2013 for VW.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk