I 2025 kan man få sine varer leveret af elektrisk og selvkørende varebil fra Volkswagen – bygget over den elektriske ID.Buzz, der ventes lanceret næste år.
Det har ledelsen hos den tyske fabrik netop offentliggjort. Feltprøver med de selvkørende ”rugbrød” indledes også næste år – og senere også hos storkunder.
”Der er tale om et vigtigt bidrag til fremtidens mobilitet og trafiksikkerhed i byerne,” siger CEO og øverste chef for Volkswagens varebilsdivision, Carsten Intro.
I udvalgte byer
I første omgang gælder det varebiludgaver, der kan opfylde ”Last Mile” distribution, som vil tiltage som led i det stigende internet-salg.
Senere følger selvkørende såkaldte ROBO-taxis til shuttle-opgaver.
”Der er tale om testforsøg i udvalgte tyske byer, hvor kunderne så kan få kørt personer og varerne frem til en destination,” fortæller Christian Senger,” der er chef for fabrikkens afdeling for selvkørende biler.
Ford og VW deler udgifterne
Når det gælder selvkørende køretøjer, arbejder Volkswagen og deres partner på varebiler og selvkørende biler – Ford – tæt sammen med det amerikanske firma Argo AI, der har specialiseret sig i kunstig intelligens. Ford og Volkswagen vil dele udviklingsomkostningerne.
Volkswagen har p.t. skudt godt seks mia. kroner i projektet plus sin særlige AID-sektion, (Autonomous Intelligent Driving), som er flyttet til Argo AI – med afdelinger i München og flere steder i USA.
Selskabet ejes 40 pct. af Ford, 40 pct. af Volkswagen og 20 pct. af stifterne af Argo AI – Bryan Salesky and Peter Rander, eksperter med selvkørende biler og med en fortid hos Google og Uber.
Både Level 4 og Level 5
Ifølge Volkswagen arbejder projektet med en målsætning om helt selvkørende biler på øverste ”Level 5” – mens Vokswagen sideløbende arbejder med organisationen Car.Software.
Her udvikler man uafhængigt af arbejdet i Argo AI assistentsystemer og automatiserede kørefunktioner for individuel mobilitet op til ”Level 4” til alle mærker i Volkswagen koncernen